Sunday, January 31, 2010

Sharing : Daurah Bait al-Muslim~

Alhamdulillah, setinggi-tinggi kesyukuran saya panjatkan buat Yang Maha Esa, kerana dengan limpah kurnia dan rahmat-Nya, maka saya akhirnya berkesempatan untuk turut serta dalam Daurah Bait al-Muslim yang diadakan di Pejabat JIM Ipoh. Antara akhawat UTP yang turut serta ialah Miss Along, Miss Filzah, Miss May, Miss Sakinah dan Miss Farhin (I memang sengaja stress kan word Miss dekat nama-nama my sisters ni... You all trylah to figure out why ye.. =P). Daurah yang agak menarik ini telah disampaikan oleh Pakcik Jalil yang juga merupakan seorang kaunselor di UTP dan berlangsung bermula jam 9 pagi dan tamat dalam pukul 1.15 tengah hari.

Pengenalan.

Kawan-kawan, nak tahu tak apakah itu Bait al-Muslim? Jeng, jeng, jeng~

Ecece, macam nak sampaikan kisah-kisah nabi dekat para aulad la pulak kan? =P Ok, ok. Back to normal state. Tadi macam separuh normal pula kan. Hehe~ 

Bait al-Muslim ini adalah tempat where a true Muslim is created. And in order to create this kind of Muslim, we have to undergo a few process. Bukan macam proses yang kita belajar dalam syllibus Chemical Engineering ye.. Harap maklum =P 

"Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya); dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa yang ia telah sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok (hari akhirat). Dan (sekali lagi diingatkan): Bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Amat Meliputi PengetahuanNya akan segala yang kamu kerjakan"
[59:18] 

Berdasarkan dalil naqli di atas, kita dapat simpulkan bahawa setiap muslim yang beriman bukanlah untuk tujuan keduniaan semata-mata tetapi juga untuk persediaan menempuh satu lagi kehidupan yang akan datang, yang mana kita semua akan kekal di dalamnya yakni alam akhirat. Maka dengan itu, segala yang kita lakukan di dunia ini hendaklah kita sandarkan kembali kepada Yang Maha Pencipta kita agar kita mendapat keredaan dan rahmat-Nya. Setiap yang kita lakukan adalah demi hari akhirat kita. 

Apakah tujuan kita hidup di dunia ini?

Sebagaimana firman Allah dalam Surah Adz-Dzariyat ayat 56, kita ini diciptakan oleh Allah dengan tujuan untuk beribadat kepada-Nya yakni sebagai seorang abid. 

"Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu."

Selain daripada itu, kita juga diciptakan untuk menjadi khalifah di muka bumi ini, selari dengan kurniaan akal fikiran yang Allah kurniakan kepada kita. Makhluk Allah yang lain Allah tak bagi akal tau~ Maka, kita sebagai manusia yang juga berperanan sebagai khalifah haruslah berusaha untuk menjadi yang terbaik, mentadbir muka bumi Allah ini dengan baik selaras dengan syariat-Nya. Dan jangan lupa, kita juga diciptakan di muka bumi ini untuk saling berpesan kepada kebenaran dan kesabaran sebagaimana yang telah difirmankan Allah dalam surah Al-Asr yang acapkali kita baca setiap kali berakhirnya sesuatu majlis atau mesyuarat. Jangan baca saja, kena hayati juga maksudnya. Baru mantap gitu.. =P

Baitul Muslim ini hanyalah bahagian kecil dalam kerangka hidup kita sebagai seorang Islam. Dan Baitul Muslim ini bukan sahaja applicable untuk mereka yang sudah berkahwin, tetapi juga untuk mereka yang masih single seperti kami yang pergi ke daurah ini. Ecece~ Nak jugak bagitahu kan? =D

Bagi yang masih single, in order untuk membentuk Baitul Muslim, first and foremost, kita hendaklah berusaha membentuk diri kita menjadi seorang muslim yang baik. Ini kerana hidup kita di dunia ini adalah sebagai persediaan untuk menuju kehidupan yang kekal selepas mati. Maka, untuk menjadi Muslim yang baik, kita hendaklah berusaha melakukan yang terbaik dalam setiap tindakan kita tidak kira kita adalah seorang pelajar, seorang anak, seorang ibu, seorang ayah dan mungkin juga sebagai seorang bakal isteri dan bakal suami. =P

Dan rentetan dari tindakan kita yang sentiasa mahu melakukan yang terbaik ini, kewujudan kita akan sentiasa dirasai di mana-mana, dan sering menyenangkan insan sekeliling kita. Tarbiyah bukan sahaja dilakukan once after we get married, tetapi telah dimulakan sejak sekarang lagi. Dan oleh sebab hidup di dunia ini adalah satu lapangan untuk kita mempersiapkan diri menuju ke alam akhirat, maka kita tak akan putus-putus diuji, tidak kiralah dengan ujian kesenangan mahupun kesusahan. Dan secara peribadinya, saya berpendapat kebanyakan daripada kita hanya lebih mendekatkan diri kepada Yang Esa tatkala dilanda kesusahan dan amat kecil bilangan kita yang lebih dekat kepada Allah tatkala dilimpahi kesenangan. 

"Tiap-tiap diri akan merasai mati, dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan; dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan."
[21:35]

Dan berdasarkan segala catatan saya di atas, Baitul Muslim ini bukanlah semata-mata tempat untuk bertemu jodoh dan membina keluarga sahaja, tetapi merupakan platform untuk kita sentiasa berusaha memperbaik diri.

 
Cuba kita perhatikan dua gambar di atas, apakah perkaitan yang dapat kita lihat dan kesimpulan yang boleh kita buat? (Sila fikir dahulu sebelum anda proceed ke next paraghraph. Hehe~ =P)

Jika kita perhatikan, ikan yang masih hidup dalam gambar pertama di atas, biarpun hidup dalam suasana air masin, rasanya tetap tidak masin. Pernahkah anda merasa ikan yang tidak dimasinkan itu masin secara original kesan daripada persekitarannya yang masin? Pasti tidak bukan, melainkan anda mempunyai masalh deria rasa ketika itu. Hehe~ Abaikan, abaikan. =P

Maka di sini kita dapat konklusikan bahawa kebersamaan itu adalah sangat penting dalam usaha untuk membina Baitul Muslim yang ideal. Saya tidak seratus peratus menyatakan pasangan yang tidak sefikrah itu tidak bahagia, tetapi seandainya hanya sebelah pihak sahaja yang berkecimpung dalam dunia dakwah, adalah dikhuatiri semangat dan keinginan untuk menyampaikan kepada orang ramai itu akan berkurang dan akhirnya terus menghilang. Adalah sangat disyukuri seandainya kita berjaya membawa pasangan kita yang tidak meletakkan diri mereka dalam satu-satu jemaah untuk sama-sama berjuang bersama kita, tetapi seandainya kita yang terdominasi oleh mereka, bagaimana? 

Oleh itu, adalah sangat dinasihati agar kita turut memilih pasangan yang turut mempunyai fikrah yang sama demi memastikan kesinambungan perjalanan dakwah kita tetap berterusan biarpun telah berumah tangga dan dikurniakan zuriat. Ini kerana, dengan hidup secara berjemaah, pergerakan kita dalam perjalanan dakwah menjadi lebih mudah dan dapat memastikan roh dan jiwa kita sentiasa hidup kerana adanya pergerakan yang bersama dalam hidup secara berjemaah ini. 

Dengan adanya kehidupan secara berjemaah demi menyampaikan risalah Tuhan ini, kita juga dapat memastikan kita 'hidup' selagi kita masih hidup, bukan hidup tetapi 'mati'. Macam berbelit-belit pula kan? =P

Kita boleh lihat bagaimana analogi ikan-ikan dalam gambar pertama yang tetap dengan rasa asalnya iaitu tidak masin biarpun hidup di persekitaran air masin. Dan kita boleh lihat bagaimana ikan yang telah mati dengan mudahnya menjadi masin setelah dimasinkan biarpun dia tidak lagi hidup di persekitaran air masin. Begitulah juga hati kita, tetap dengan fikrah asal, biarpun persekitaran kita penuh dengan anasir-anasir yang kurang baik, kita tetap tidak terpengaruh kerana hati kita sentiasa hidup dengan ajaran Allah di samping adanya sahabat-sahabat yang sering mengingatkan kita. Dan begitu juga sebaliknya, apabila hati telah mati, dengan mudahnya anasir-anasir yang kurang elok tadi meresap masuk ke dalam diri kita dan akhirnya kita hidup tetapi 'mati'.


Realiti Hari Ini.

Dengan adanya kemajuan teknologi hari ini, di mana kita dengan mudahnya boleh berhubung sesama manusia, terdapat juga di kalangan kita akhirnya tertipu dengan kecanggihan ini. Berkenalan melalui SMS, saling bertukar-tukar ucapan dan hadiah untuk mengenali pasangan dengan lebih mendalam, adalah di antara perbuatan-perbuatan yang membawa kepada zina hati yang semakin berleluasa dewasa ini. Dan menurut Pakcik Jalil, ada seorang blogger telah mengklasifikasikan hal ini seperti "babi dipakaikan pakaian" kerana menghalalkan sesuatu yang memang sejak azalinya telah diharamkan dan telah dihalalkan sendiri oleh segelintir manusia demi mencapai matlamat yang diidamkan. Bukankah hubungan tanpa ikatan perkahwinan yang sah itu haram, dan biarpun hubungan itu dibina dengan tujuan untuk berkahwin, tetapi selagi belum berkahwin, hukumnya tetap haram.

Kita sebagai manusia janganlah terlalu bimbang dengan sesuatu yang berlaku di masa akan datang, kerana itu adalah sesuatu yang tidak pasti. InsyaAllah, dengan segala usaha, ikhtiar dan doa, Allah pasti telah menyediakan yang terbaik untuk kita biarpun mungkin perjalanan untuk mendapat yang terbaik itu penuh dengan liku-liku yang penuh dengan duri. 

Begin with the end in mind, itu adalah sebaik-baik persiapan untuk menuju ke arah Baitul Muslim. Dengan memikirkan penghujung atau penyudah yang baik, kita seharusnya memulakan sesuatu itu dengan jalan yang baik agar memperoleh hasil yang terbaik. Lengkapilah diri dengan ilmu agama secukupnya, kerana andai pasangan yang berkahwin itu kurang mempunyai kefahaman agama, berkemungkinan besar zuriat yang lahir dari perkahwinan tersebut akan terkena  tempiasnya. Dan sebagaimana yang kita ketahui secara umumnya, negara itu terhasil dari masyarakat, masyarakat itu datangnya dari keluarga, dan acuan keluarga itu secara umumnya terbentuk dari dua individu yang telah berkahwin. Oleh itu, untuk membentuk acuan keluarga yang mengamalkan prinsip-prinsip Islam secara keseluruhannya, maka adalah perlu untuk setiap individu yang mempunyai perancangan untuk mendirikan rumah tangga mempersiapkan diri mereka dengan segala ilmu dan pengetahuan.

Impian dan Cabaran Baitul Muslim.

Kepimpinan adalah salah satu intipati yang penting dalam pembinaan Baitul Muslim. Setiap ahli dalam keluarga adalah pemimpin mengikut peranan masing-masing tidak kira sama ada seseorang itu adalah suami, isteri mahupun anak. Biah solehah ataupun dalam bahasa Melayunya suasana solehah juga adalah salah satu impian Baitul Muslim ini. Mana mungkin kita bisa membentuk insan yang soleh dan solehah seandainya suasana sekeliling langsung tidak menyumbang ke arah pembantukan itu. Dan dari biah solehah ini akan wujudlah baiti jannati dan ini sangat memerlukan perancangan yang teliti dan perbincangan sesama pasangan sejak dari awal lagi. 

Dengan adanya Baitul Muslim, adalah sangat diharapkan agar pelaksanaan tarbiyah itu dapat dimulakan dari rumah lagi. Selain daripada itu, dengan adanya Baitul Muslim, diharapkan dapat wujudnya usrah keluarga, usrah untuk melahirkan mujahid, usrah sebagai qudwah hasanah dan usrah sebagai roh baru untuk menghidupkan ummah.

Apabila adanya impian, maka pasti ada juga cabaran, bukan? Itu sudah pasti, kerana itulah kehidupan~!  =) Realiti yang jarang benar sama seperti ideal adalah salah satu cabaran dalam pembinaan Baitul Muslim ini. Kita tidak dapat menafikan bahawa keletihan adakalanya menyelubungi para du'at lenteran kesibukan dalam menguruskan rumah tangga dan wujudnya masalah dalam keluarga kecil mahupun keluarga besar. Ini terjadi lantaran kegagalan pasangan dalam menyeimbangkan tuntutan dakwah dan tuntutan dlam hidup berkeluarga. Setelah berkeluarga, lazimnya keperluan ekonomi juga turut meningkat dan ini menyebabkan pasangan yang alpa sibuk mengejar dunia dan dakwah akhirnya tertinggal di belakang. Ini adalah realiti yang agak menyedihkan dan oleh itu kita seharusnya mempersiapkan diri bagi mengelakkan terjadinya perkara sebegini. Dakwah itu adalah roh kehidupan dan ianya umpama makanan bagi roh kita yang menghidupkan jasad ini. 

Penutup.

Semoga kita sama-sama dapat mempersiapkan diri dalam usaha untuk membina Baitul Muslim yang akan membentuk masyarakat dan negara kita pada akhirnya. Dan demi merealisasikan hasrat ini, kita hendaklah tidak pernah jemu berusaha mencari ilmu yang bukan sahaja bermanfaat kepada diri dan berusaha menyampaikan kepada orang lain. Sesungguhnya pembinaan institusi rumah tangga ini adalah satu perjanjan berat, dan seandainya kita berjaya mengemudinya secara adil dan saksama, insyaAllah kita akhirnya akan tiba ke penguhujung destinasi yang terindah, yang terbaik sebagaimana yang telah dijanjikan oleh Allah s.w.t..

 
Credit to iluvislam.com

Entry kali ini mungkin agak panjang. Semoga mendapat manfaat. Renung-renungkan, dan selamat beramal~!



 ~berdoa dan terus mengharapkan redha Illahi...~

2 comments:

Amin Baek said...

entry yang.....

huhu

Nur Izzati said...

yang ape?

i wonder since when amin can be a speechless person~