Friday, January 8, 2010

Sharing : Seminar~

Alhamdulillah, praise to Allah, finally I can fully attend the two days seminar. The seminar was held at Islamic Information Centre, Sarawak from 6 until 7 January 2010. Here I shared some of the stories that I think quite beneficial for everyone to keep thinking and rethink again and again even some of the stories might sound funny. 

Bersama Tuan Haji Mustapha Kamal

Hadirin sekalian,

Saya nak tanya, antara lelaki dan perempuan, siapa yang lebih penyabar?

Peserta lelaki : Lelaki (bergema auditorium)
Peserta perempuan : Perempuan (kurang bergema dari lelaki)

Saya kata lelaki. Nak tahu kenapa?

Senang sahaja. Cuba kita tengok dalam satu situasi. Sepasang suami isteri ada anak yang masih kecil. Tengah-tengah malam, si kecil menangis. Siapa yang dulu bangun dari tidur sebab tak sabar mendengar rengekan si kecil?

Peserta : Isteri...

Tengok! Isteri yang dulu bangun sebab kurang sabar. Suami sabar... Cool saja teruskan tidur. Biarlah si isteri baling dia dengan bantal pun. Si suami akan penuh rela ambil bantal lalu tutup telinga. Bukankah itu menunjukkan suami lebih penyabar?

(Deep down inside me : Pergghh.. Itu bukan sabar, itu malas~!)


Bersama Dr Saadiah Ali

Telah datang seorang lelaki datang menemui Amirul Mukminin. Murid-murid, tahu siapa Amirul Mukminin? (ini saya tanya OK?)

Lelaki itu mengadu kepada Amirul Mukminin tentang anaknya yang derhaka kepadanya.

Maka Amirul Mukminin berjumpa dengan anaknya.

Amirul Mukminin : Ketahuilah, tanggungjawab seorang bapa kepada seorang anak ada tiga : memilih ibu yang solehah, mengajarkan Al-Quran kepada anaknya serta memanggil anaknya dengan panggilan yang baik.

Anak si lelaki : Ibuku seorang majusi, aku tidak diajarkan Al-Quran oleh bapaku, dan aku dipanggil dengan nama Ja'lun.


Amirul Mukminin : Patutlah anak kamu derhaka, kerana kamu telah derhaka dua puluh tahun lebih awal sebelum anakmu!

(Deep down inside : To have nice and good kids, be nice and good first~!)


Bersama Ustaz Jamaluddin Hashim

Kamu semua nak tahu satu fakta?

Peserta : Nak.... (penuh semangat)

Menurut kajian, lelaki menuturkan 8000 hingga 10,000 patah perkataan sehari. Perempuan pula... 20,000 hingga 22,000 sehari!

Sebab itu, kalau kamu teliti betul-betul, lelaki baru cakap 1 patah perkataan, perempuan sudah cakap 4 patah perkataan. Kalau si suami balik dari kerja, dengar si isteri berleter, dia akan senyap saja. Perempuan terus bercakap, bercakap dan bercakap. Sampai si suami hendak masuk tidur pun dia masih lagi bercakap. Suami sudah berdengkur pun, si isteri masih lagi membebel. Sebab APA?? Sebab si isteri nak cukupkan 22,000 patah perkataan sehari~!

(Deep down inside : Grrrrrrr)


Bersama Ustazah Hajah Rogayah

Kamu semua tahu, Imam Syafie sudah menghafaz Al-Quran ketika berusia 7 tahun. Dia sudah menghafaz Kitab Al Muwatta', kitab Fiqh karangan Imam Maliki pada usia 10 tahun. Tetapi, yang ajaibnya, Imam Syafie ini selalu tidur semasa pengajiannya. Lalu, ada yang bertanya kepada ibunya, bagaimanakah dan apakah makanan yang diberi kepada Imam Syafie.

Dan ibu kepada Imam Syafie menjawab, dia sudah mendidik Imam Syafie 20 tahun yang lalu... Maka, kita lihat di sini, ibu kepada Imam Syafie telah mendidik dirinya terlebih dahulu sebelum dia mampu untuk mendidik Imam Syafie sehingga Imam Syafie membesar menjadi seorang insan...

(Deep down inside : Nak mendapat hasil yang terbaik, baikkan diri sendiri terlebih dahulu~)


Bersama Ustazah Safura

Dunia single dan dunia semasa hidup berkahwin takkan sama. Saya ulang, MEMANG  TAKKAN SAMA. KONFLIK TETAP AKAN WUJUD. Oleh itu, saya cakap betul-betul. Kalau siapa-siapa yang masih lagi mahu bermalas-malasan, yang masih lagi mahu ikut kepala dia sahaja, yang masih lagi mahu bangun lewat-lewat di siang hari, JANGAN kahwin dulu. Kalau kamu kahwin, kamu hanya menganiaya pasangan kamu...

(Deep down inside : She's so right~! )


~berdoa dan terus mengharapkan redha Illahi...~

2 comments:

Anonymous said...

Salaam ziarah, perkongsian yg simple tapi bermanfaat..
lelaki cool, perempuan too concern. both penyabar in their on way~ :)
nak kawen? erk. nak bermalas2an lagi nieeeh. :D

keep on writing.. ;)

Nur Izzati said...

thanks anyway... u too..