Sunday, January 17, 2010

Roda~

Life is like a spinning wheel. Itulah di antara idiom yang agak selalu digunakan semasa saya berada di zaman persekolahan dulu. Idiom yang agak kerap saya masukkan dalam segala cereka dan fakta yang saya karang, dan sejujurnya pada masa itu tujuannya tak lain dan tak bukan hanyalah untuk "menyedapkan" jalinan tatabahasa dan bunga-bunga ayat demi untuk mendapatkan markah yang sempurna.


Credit to ekosmax.wordpress.com

Benar, hidup ini umpama roda. Adakalanya, kita berada di atas, dan adakalanya kita berada di bawah. Dan seringkali, kita sebagai manusia ini mengaitkan "di atas" itu apabila kita bahagia, apabila kita berjaya. Dan istilah "di bawah" pula kita sinonimkan dengan peristiwa tatkala kita kurang bahagia, diselubungi derita dan apabila kita berdepan dengan kegagalan. Itulah fenomena, atau boleh saya katakan sebagai senario masyarakat hari ini yang acapkali membuat definisi begitu. Dan saya sendiri tidak menolak akan kebenaran ini, biarpun adakalanya di sisi Allah, kita sebenarnya berada di atas tatkala hidup kita diselubungi dengan pelbagai bencana, puluhan derita yang pastinya menyebakan hidup kita secara zahirnya menjadi haru-biru.

Islam menuntut umatnya redha atas segala takdir yang menimpa diri mereka. Tidak kira takdir baik mahupun buruk, kita sebagai umat Muhammad s.a.w sewajarnya redha dengan segala ketentuan yang sememangnya sudah tertulis untuk kita. Ini disebutkan dalam salah satu hadis Rasulullah s.a.w. yang bermaksud,

"Tidak beriman seorang hamba sehingga ia beriman dengan empat perkara : iaitu menyaksikan bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan bahawasanya aku Rasulullah yang aku utuskan dengan benar, dan beriman dengan mati, dan beriman dengan kebangkitan sesudah mati, dan beriman dengan qadar - takdir"
[Riwayat Tarmidzi]

Saya percaya, dan saya juga pernah melalui peristiwa di mana saya diminta untuk bersabar. Saya diminta untuk bertenang. Saya diminta untuk mendiamkan diri, meluahkan segala rasa yang terpendam di hati  hanya dengan Pencipta. Saya percaya adalah sangat sukar rasanya tatkala kita diminta untuk berbuat begitu, lagi-lagi di tengah kekusutan hati dan jiwa yang pastinya menyerabutkan fikiran kita tatkala berdepan dengan situasi yang kita biasa sebutkan sebagai masalah.

Kebiasaan berada di puncak atau kata lainnya ketika kita disirami dengan rentetan kejayaan yang tidak pernah henti adakalanya menyebabkan kita merasakan hidup kita menjadi sangat tidak bermakna tatkala kegagalan mahupun kejayaan yang kita kecapi agak kurang memberangsangkan berbanding sebelumnya tiba-tiba menjelma. Hidup ini dirasakan gelap, tidak punya makna atau mungkin sudah tidak lagi mempunyai erti buat kita. Beruntunglah bagi mereka yang melihat keadaan ini dengan mata hati dan iman, di mana mereka melihat ini sebagai bicara Sang Pencipta kepada hamba-Nya, agar mendekati Dia setelah terlalu lama menjauh dek kesibukan mengejar kejayaan yang didamba. Dan sangat rugi bagi mereka yang akhirnya memilih jalan yang membawa mereka pergi jauh dari Pencipta, di mana jalan yang mereka pilih akhirnya membawa kesengsaraan buat diri bukan sahaja di dunia tetapi juga di akhirat.

Saya akui, kegagalan itu memang pahit. Cukup pahit. Dan boleh saya katakan sangat pahit. Tetapi, jika kita renung kembali ke dalam diri, jika kita renung segala kejadian yang ada di sekeliling kita, bukankah Allah tidak pernah menjadikan sesuatu itu dengan sia-sia? Bukankah Allah itu bersifat Al-Alim, yakni yang Maha Mengetahui. Sudah pasti segala ketentuan dari-Nya, tak kira yang baik mahupun tidak, punyai maksud dan rencana tersendiri sebagaimana firman-Nya dalam Surah Al-Baqarah ayat 30 yang bermaksud, 

"Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?". Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya."

Hakikat yang sememangnya perlu untuk kita sedar dan faham, ketenangan hati tatkala ditimpa musibah itu sebenarnya kayu ukur sejauh mana hati kita beriman kepada qada' dan qadar-Nya. Memang tidak dinafikan, adalah sesuatu yang amat perit apabila segala usaha kita berakhir dengan kegagalan. Adalah amat pedih, apabila sesuatu yang kita usahakan dengan sepenuh jiwa kurang berhasil, lebih rendah dari sesuatu yang kita jangkakan. Adalah sesuatu yang amat sukar untuk kita terima, apabila kejayaan yang selalu kita raih tiba-tiba ditarik kembali oleh Al-Wahhab, yang Maha Memberi. Tetapi, andai kita renung dan hayati kembali firman-Nya dalam surah Al-Hadid yang bermaksud, 

"Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi, dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya; sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.(Kamu diberitahu tentang itu) supaya kamu tidak bersedih hati akan apa yang telah luput daripada kamu, dan tidak pula bergembira (secara sombong dan bangga) dengan apa yang diberikan kepada kamu. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri." 
[57: 22-23] 


ternyata Allah sebenarnya sedang berbicara dengan kita. Allah sebenarnya sedang mendekati kita melalui musibah yang telah Dia turunkan kepada kita. Allah sebenarnya merindui munajat kita kepada-Nya. 

Muhasabah

Jika dinilai sedalam-dalamnya dengan mata hati, majoriti kita sebenarnya lebih mendekati Yang Maha Esa tatkala kita sedang dirudung pilu, dilanda pelbagai musibah. Saya tidak menafikan terdapat golongan yang memiliki qalbun syakirun, yang mana mereka tetap mendekati Allah tak kira ketika senang mahupun susah. Namun, sebagai manusia biasa, yang hanya menikmati hidup ini melalui pinjaman nikmat nafas daripada-Nya, saya percaya, tidak mudah untuk mendidik hati agar sentiasa bersyukur, sentiasa redha di atas segala kejadian yang Dia timpakan ke atas diri kita. 


Credit to iluvislam.com

Adakalanya, kita tidak mampu menyangkal bahawa sesetengah musibah itu adalah kifarah dari segala dosa-dosa yang pernah kita lakukan. Kegagalan itu kadang-kala terjadi ke atas kita lantaran kelekaan dan kealpaan kita sendiri, yang mana melibatkan sama ada perhubungan kita sesama manusia, mahupun dengan Dia. Namun, sebagi hamba-Nya, kita seharusnya yakin dan percaya, kurniaan Allah ke atas kita itu tidak pernah sia-sia. Dan, kita sebenarnya tidak terlambat untuk kembali kerana ampunan-Nya kepada kita sebenarnya terlalu besar berbanding dengan segala dosa-dosa yang telah kita lakukan. 

"Dan hendaklah kamu meminta ampun kepada Tuhan kamu (dari perbuatan syirik), kemudian hendaklah kamu rujuk kembali taat kepadaNya; supaya Ia memberi kamu nikmat kesenangan hidup yang baik (di dunia) hingga ke suatu masa yang tertentu, dan (di akhirat pula) Ia akan memberi kepada tiap-tiap seorang yang mempunyai kelebihan (dalam sebarang amal yang soleh) akan pahala kelebihannya itu; dan jika kamu berpaling (membelakangkan tiga perkara itu), maka sesungguhnya aku bimbang kamu akan beroleh azab hari kiamat yang besar (huru-haranya)."
[11: 3]



~berdoa dan terus mengharapkan redha Illahi...~

No comments: