Thursday, January 21, 2010

Sharing : Belajar Tak Sengaja~

"Kakak, selama ini Kakak susah benar mahu mengambil evening flight melainkan Kakak depart from Semenanjung. Tak ke susah kalau arrive kat KLIA tapi hari sudah gelap?" ibu bercakap dengan nada sedikit membebel, menyesali tindakan saya yang membeli evening flight untuk ke Semenanjung baru-baru ini.

"Entahlah mama. Dulu rancangannya lain, tak sangka pula tak menjadi rancangannya. Itulah, kita ini hanya mampu merancang, tetapi Allah juga penentu takdir yang terbaik buat diri kita," jawab saya, agak perlahan dengan niat mahu menyejukkan hati ibu.

Saya percaya, semua ibu di dunia ini pasti terlalu kasihkan anaknya. Biarpun anaknya itu mungkin sudah berusia 20 tahun dan ke atas, namun, rasa bimbang untuk melepaskan seorang anak ke tempat yang jauh, lagi-lagi anak perempuan pasti ada tercalit dalam naluri rasa seorang insan yang bergelar ibu. Biarlah anaknya itu sudah tahu dan masak dengan persekitaran yang jauh itu, namun, asalkan saja bukan di depan mata, pasti perasaan risau yang terbit dek terlalu kasihkan anak tetap wujud dan hadir dalam sanubari insan yang bergelar ibu.



"Nanti janganlah terus proceed journey ke Ipoh. Baliklah esok pagi ke..Atau hari lain, asalkan hari masih siang...," ibu masih lagi mahu menyambung kata-kata.

"Ye...Kakak tahu... Lagipun, kakak tak sangka jugak ending macam ni...," jawab saya dengan nada sedikit sayu. Memohon simpati agar ibu memahami akan hati saya yang sedang dalam fasa untuk membina semula kekuatan yang telah banyak hilang.

"Kakak sendiri belajar agama kan? Dan Kakak tahu, sebaik-baik sandaran hanyalah kepada Allah. Malahan, Kakak sendiri tahu Rasulullah s.a.w pernah bersabda, di mana Allah telah berfirman yang bermaksud 'Barangsiapa berharap (rajaa) kepada selain Aku tidak mengenal-Ku (ya’arifniy). Barangsiapa tidak mengenal-Ku tidak mengabdi-kepada-Ku (ya’abudniy). Barangsiapa tidak mengabdi-kepada-Ku, maka berarti menjadi-wajiblah (i’stawjaba) kemurkaan-Ku. Barangsiapa takut (khauf) kepada selain Aku, halal baginya pembalasan-Ku'. Ibu cuma risaukan keselamatan Kakak.." jawab ibu panjang lebar lagi.

"Itulah silap Kakak, ibu. Terlalu mudah untuk mempercayai...," jawab saya dengan nada yang perlahan. Menyesali tindakan saya yang menyebabkan ibu berasa bimbang.

"Tak apalah, Kakak. Hidup ini memang begitu. Setiap yang dilalui pasti ada pengajaran agar kita terus-menerus belajar. Bukankah dengan melalui sendiri pengalaman atau merasai sendiri segala kepahitan mahupun kemanisan itu akan menyebabkan kita lebih peka dan lebih cenderung untuk mengambil ikhtibar? Ibu tahu, Kakak sudah cukup dewasa untuk menganalisis dan memahami sendiri keadaan sebegini. Soal hati, memang takkan pernah jauh dari soal percaya. Tetapi, Kakak perlu ingat, jangan sesekali mudah percaya. Kerana dari kepercayaan itu akan wujud pengkhianatan. Mungkin tidak semua berakhir begitu, dan tidak mustahil juga kepercayaan itu membawa kepada pengakhiran yang indah. Asalkan, segala-galanya berjalan seiring dengan hukum syarak yang telah ditetapkan. Ibu hanya mahu mengingatkan, each betrayal begins with trust...," bicara ibu lagi sambil merenung anak mata saya.

Kata-kata itu menyebabkan hati saya semakin sebak. Tetapi, saya percaya, segala yang berlaku itu tidak pernah terjadi tanpa ada sebarang hikmah yang tersembunyi. Mungkin, ujian, atau mungkin juga cabaran atau dugaan, dan tak siapa tahu, Allah sebenarnya menjadikan sesuatu itu sebagai kifarah dosa kita yang lalu. Segalanya rahsia Dia, bukan?

Saya tak mampu membalas kata-kata ibu. Hanya diam dan otak saya ligat berfikir. Memikirkan kebenaran akan kata-kata yang lahir kerana tulus dan sucinya kasih seorang insan. Seorang insan yang bergelar ibu.

Tidak lama kemudian, terdengar suara panggilan terakhir untuk mereka yang akan berlepas ke Kuala Lumpur. Usai bersalaman dan berpelukan dengan ibu ayah serta adik-adik, saya pun melangkah dengan penuh rasa berat hati meninggalkan tanah air tercinta.

"Semoga Allah melindungi Kakak. Maafkan ibu tadi, nak. Ibu terlalu risaukan Kakak sampai terlupa bahawa mungkin inilah percaturan yang terbaik untuk Kakak," pesan ibu.

"Tak apa, ibu. Lagipun, Kakak belajar sesuatu.." jawab saya sambil mengenyitkan mata ke arah ibu.

Memandangkan ibu bersungguh-sungguh tidak membenarkan saya meneruskan perjalanan ke Ipoh, saya mengambil keputusan untuk bermalam di Setiawangsa. Setibanya di Setiawangsa, dan sementara saya menunggu kakak saudara saya menjemput, kelihatan seorang makcik yang agak kepenatan dan agak jelas kedengaran suaranya merungut dek kerana drivernya tidak kunjung tiba.

"Assalamua'laikum makcik. Penat kan kerja sehari-hari?" tegur saya lembut sambil tersenyum, sekadar mahu berbasa-basi.

"Itulah...Dahlah driver datang lambat.." jawabnya lagi sambil membalas senyuman saya.

"Ini beg besar-besar, dari mana?" soalnya pula.

"Dari Sarawak."jawab saya.

"Balik bercuti?" soalnya lagi.

"Eh, tak. Asal sana.." jawab saya.

"Ni nak balik mana? Boleh makcik tumpangkan.." pelawanya sambil tersenyum manis. Entah kenapa, melihat wajah makcik ini, hati saya tiba-tiba menjadi sangat tenang biarpun pada mulanya saya sebenarnya agak kurang senang mendengar rungutannya pada awal pertemuan tadi.

"Sri Ayu. Eh, tak apalah, ada orang datang jemput," jawab saya lagi sambil menguntumkan senyuman buat kali kedua.

Tidak lama kemudian, driver makcik tersebut pun tiba, dan saya secara spontan terus menghulurkan tangan untuk bersalam. Sebelum melangkah masuk ke dalam kereta, sekali lagi sambil tersenyum, makcik itu sempat berkata,

"Sayang... Makcik terlupa nak bertukar nombor telefon. Harapnya Allah ketemukan kita lagi. Jaga diri ye nak.."

Dan saya hanya membalas dengan lambaian beserta senyuman. Dan saya hanya mampu mengucapkan syukur di dalam hati, kerana di sebalik kebimbangan ibu, Allah ketemukan saya dengan seorang insan, yang saya percaya juga merupakan seorang ibu. Seorang insan yang mengajar saya, betapa senyuman itu, biarpun seketika, dapat menerbitkan satu detik yang sungguh bermakna. Terima kasih Allah~


Credit to iluvislam.com



~berdoa dan terus mengharapkan redha Illahi...~

No comments: