Sunday, January 24, 2010

Sharing : Seminar Dinamika Dakwah Mahasiswa (Part 1)~

Syukur ke hadrat Illahi, kerana dengan limpah kasih dan rahmat-Nya, maka semalam saya diberi kesempatan untuk menghadiri seminar yang bertajuk Seminar Dinamika Dakwah Mahasiswa. Seminar yang membariskan dua penceramah yang hebat iaitu Brother Lim Jooi Soon dan Saudara Mohd Amin Yaakob itu berlangsung dari jam 8.30 pagi hingga 5.30 petang.

Kepentingan Perbandingan Agama.

Sebagaimana yang saya diberitahu semasa kursus tersebut, negara kita belum lagi menganjurkan sebarang dialog perbandingan agama secara terbuka. Tetapi hakikatnya, sudah ada dialog perbandingan agama dibuat secara tertutup dan keseluruhan dialog ini dibuat secara interfaith bukan intrafaith. Pasti ramai tertanya-tanya, apakah interfaith, dan apakah intrafaith bukan? =P

Interfaith merupakan dialog perbandingan agama yang dibuat dengan motif untuk mencari titik persamaan antara agama manakala intrafaith lebih bertujuan untuk mencari siapa menang siapa kalah. Itu secara general.

Sebagaimana yang kita tahu, hidayah adalah sebaik-baik pemberian Allah kepada kita.Hidayah merupakan panduan, petunjuk dan pimpinan Allah s.w.t. kepada manusia ke jalan yang benar. Dan kita juga sering mendengar ungkapan, hidayah itu perlu dicari, bukan datang sendiri. Walaubagaimanapun, sudah menjadi hak mutlak Allah untuk memberikan hidayah kepada sesiapa sahaja yang Dia kehendaki dan amat rugilah bagi mereka yang sudah memiliki hidayah tetapi tidak menjaga hidayah tersebut dengan rapi.  

"Maka sesiapa yang Allah kehendaki untuk memberi hidayah petunjuk kepadanya nescaya Ia melapangkan dadanya (membuka hatinya) untuk menerima Islam; dan sesiapa yang Allah kehendaki untuk menyesatkannya, nescaya Ia menjadikan dadanya sesak sempit sesempit-sempitnya, seolah-olah ia sedang mendaki naik ke langit (dengan susah payahnya). Demikianlah Allah menimpakan azab kepada orang-orang yang tidak beriman."
[6:125] 


Kita seringkali mendengar akan situasi di mana tidak ramai yang berani membaca atau mengambil tahu soal perbandingan agama ini atas alasan bimbang akan akidah mereka akan goyang. Tetapi, jika difikirkan semula, jika kita sudah berpegang teguh dengan kebenaran yang telah kita imani dan kita pegang kukuh sejak sekian lama, alasan tersebut ternyata tidak masuk akal. Hakikat mudah yang pasti sukar untuk diterima, mereka yang mudah tergoyah pegangannya, tanpa perlu belajar atau mendalami tentang perbandingan agama pun, akidah mereka tetap boleh goyah. Dan berdasarkan firman Allah dalam Surah Ali-Imran ayat 64, perbandingan agama untuk mencari titik persamaan itu adalah digalakkan kerana dengan perbandingan agama, kita lebih terdorong untuk mendalami agama dan seterusnya lebih menghargai kebenaran yang telah kita imani sejak sekian lama. Tak kenal, maka tak cinta. Am I right? =) Percaya atau tidak, kurangnya kefahaman dan kesedaran tentang perbandingan agama ini turut menjadi punca akan kenapa dakwah yang dilakukan agak kurang berkesan. Kurangnya ilmu tentang perbandingan agama boleh menjadi sebab hujah kita menjadi lemah, lantas tidak meyakinkan golongan yang didakwahkan.


"Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Ahli Kitab, marilah kepada satu Kalimah yang bersamaan antara kami dengan kamu, iaitu kita semua tidak menyembah melainkan Allah, dan kita tidak sekutukan denganNya sesuatu jua pun; dan jangan pula sebahagian dari kita mengambil akan sebahagian yang lain untuk dijadikan orang-orang yang dipuja dan didewa-dewakan selain dari Allah". Kemudian jika mereka (Ahli Kitab itu) barpaling (enggan menerimanya) maka katakanlah kepada mereka: "Saksikanlah kamu bahawa sesungguhnya kami adalah orang-orang Islam."
[3:64] 

Kita ambil analogi mudah. Nak tahu apa? Jeng, jeng, jeng... =P

Sejak dari kita kecil, kita diajar 1 + 1 = 2. Betul tak? Dan tiba-tiba, apabila kita bertanya dan berbincang dengan orang lain, ada yang mengatakan jawapan bagi 1 + 1 ialah 11, dan mungkin juga 3, mungkin juga 4. Adakah kita dengan mudah boleh terpengaruh dengan jawapan tersebut? Pasti tidak bukan? Maka... Perbandingan agama itu, tidak akan mudah menggoyahkan iman dan akidah kita, kerana kita telah meyakini dengan sepenuh hati bahawa Allah itu adalah satu-satunya Tuhan yang layak kita sembah, yang sepatutnya kita imani. Malahan, Rasulullah s.a.w. sendiri adalah contoh terbaik buat kita dalam ilmu perbandingan agama ini.

"Sesungguhnya perbandingan (kejadian) Nabi Isa di sisi Allah adalah sama seperti (kejadian) Nabi Adam. Allah telah menciptakan Adam dari tanah lalu berfirman kepadanya: "Jadilah engkau!" maka menjadilah ia. Perkara yang benar ialah yang datang dari Tuhanmu. Maka jangan sekali-kali engkau menjadi dari orang-orang yang ragu-ragu. Kemudian sesiapa yang membantahmu (wahai Muhammad) mengenainya, sesudah engkau beroleh pengetahuan yang benar, maka katakanlah kepada mereka: Marilah kita menyeru anak-anak kami serta anak-anak kamu, dan perempuan-perempuan kami serta perempuan-perempuan kamu, dan diri kami serta diri kamu, kemudian kita memohon kepada Allah dengan bersungguh-sungguh, serta kita meminta supaya laknat Allah ditimpakan kepada orang-orang yang berdusta."
[3 : 59-61] 



~berdoa dan terus mengharapkan redha Illahi...~

No comments: