Thursday, January 14, 2010

Sharing : Iron Baju~

"Mama, lecehla nak iron seluar ni. Dahla kena pastikan betul and selari line yang dah dibuat time first time iron tu. Mama lah iron seluar. Kakak iron the rest," rungut saya pada suatu petang, merasa tertekan sewaktu menerika seluar sekolah adik lelaki saya.


"Teruskanlah. Boleh practice nanti, kot-kot kena iron seluar suami..." jawab mama, seolah-oleh memujuk.


"Tak payah practice, nanti cari yang sanggup iron seluar sendiri. Leceh dan rimaslah buat kerja yang super cerewet begini," jawab saya lagi.


"Sekarang cakap senang. Nanti bila dah sampai ke realiti itu, baru tahu langit tinggi ke rendah," jawab mama, seolah-olah memberi peringatan.


"Uppps.." saya menelan air liur. Menyedari kesilapan diri.


"Kakak kena tahu, baju dan seluar yang suami pakai ke tempat kerja, atau mungkin kemana-mana nanti, adalah lambang dan maruah Kakak sebagai isteri," bicara mama bermula setelah dia mula mengambil tempat duduk di meja makan sambil menimati snek ringan.


"Apa pulak kaitan dengan Kakak? Suami pakai, maruah suamilah. Isteri pakai, isteri lah yang kena jaga," jawab saya, masih kurang mengerti.


"Kakak kena faham, kebanyakan masyarakat hari ini memandang segala yang terjadi kepada suami itu adalah kerana sikap si isteri. Cuba Kakak tengok, kalau suami pakai baju yang berkedut dan tidak sesuai, pasti ada suara-suara sumbang yang bercakap dan mengata si isteri. Pelik jugak isteri si mamat ni, tau suami nak pergi kerja, tak pulak nak iron baju suami tu bagi kemas sedikit. Kalau si suami nampak kurus daripada sebelumnya, pasti ada yang mengata memberitahu, isteri si mamat ni tak masak ke untuk laki dia? Tengok, semuanya tertuding kepada si isteri. Berkahwin itu tak seindah yang dan tak semudah yang kita impikan. Ianya datang sekali dengan tanggungjawab," ujar mama sambil matanya tepat merenung saya. Saya hanya tunduk, membisu seribu bahasa.


Credit to etc.usf.edu

"Entahla mama," hanya itu jawapan yang mampu saya berikan.


"Mama bukan nak cakap apa, bukan juga hendak menghalang. Tapi, lelaki yang baik bagi mama, kalau betul dia ikhlas, dia akan jumpa mama dan papa terlebih dahulu. Bukannya main jumpa-jumpa Kakak di belakang, tanpa pengetahuan kami," ujar mama lagi. Kali ini saya agak terkesan dengan kata-kata mama. Saya memahami maksud tersirat mama. Dan saya bersyukur, kisah itu telah berakhir.


"Habis tu dulu, kenapa mama macam suka? Padahal, Kakak tunggu juga mama nak halang, sebab Kakak pun rasa dia bukan bagus juga. Nampak saja begitu, tetapi... Nasib baiklah, akak-akak usrah tu tolong and sedarkan Kakak," kata saya lagi.


"Mama nak tengok sejauh mana dia bersungguh. Tapi, hati mama dapat rasa yang dia tu ada macam tak kena sikit. Tetapi, kamu biarkanlah. Belajar dari kesilapan hidup. Ampunan Allah itukan luas dan besar. Cuma tinggal kita, mahu atau tidak mendekati Pencipta," kata mama. Sambil tersenyum.


"Ha'ah. Memang. Kehkehkeh. Tapi, syukurlah, sekejap saja kisahnya. Peritnya, bila selama ni kakak ingat dia alim dan boleh membantu bab-bab agama," jawab saya. Perlahan. Sedih sebenarnya apabila menyedari hakikat diri yang terlalu mengejar cinta manusia, akhirnya rebah di persimpangan. Syukurlah, masih ada kasih sayang Tuhan yang akhirnya membawa diri ke fitrah asal.


"Selepas ni, berdoa sajalah. InsyaAllah akan bertemu juga. Jangan cari yang mencintai kita kerana kita. Tetapi carilah yang mencintai kita kerana Allah. Kerana kita ini manusia, boleh berubah sekelip mata. Tetapi, kalau bakal tu nanti mencintai kerana Allah, InsyaAllah, walaupun kita mungkin berubah, dia sedar dia mempunyai tanggungjawab untuk melenturkan kembali," ujar mama perlahan, penuh makna.


Dan saya hanya diam, meneruskan kerja-kerja menerika segala baju-baju yang sedang menunggu giliran masing-masing. Namun, jauh di sudut hati, saya sebak mendengar kata-kata mama. Andai saya mungkin tersilap dan tersasar, serta mungkin akan mencintai seseorang itu kerana dia adalah dia, ada kemungkinankah saya akan bertemu dengan seseorang yang mampu mencintai kerana Allah? Hati semakin sebak apabila saya teringat akan kata-kata Ustaz Hasrizal dalam sebuah bukunya, what you give, you get back!


~berdoa dan terus mengharapkan redha Illahi...~

2 comments:

Ustaz Nor Amin Sayani Bin Zainal said...

salam terima kasih masukkan blog saya di sini, saya hargai dan mendoakan semoga anda di murahkan rezeki dan dipanjangkan umur, teruskan perjungan anda. Saya masukkan blog anda di mega link saya

Nur Izzati said...

amin~

syukran ya ustaz..