Saturday, March 27, 2010

Poligami~


Memetik kata-kata seorang isteri komandan pasukan Hitler:

"Sesungguhnya sistem poligami merupakan salah satu faktor terbesar yang menumbang ke arah kejayaan dan kemenangan Muhammad saw. Untuk ini, setelah perang ini, aku tidak akan ragu-ragu untuk memujuk Fuhrer (nama jolokan Hitler) agar mewajibkan poligami kepada masyarakat Jerman untuk menggantikan jutaan lelaki yang menjadi jutaan korban perang"

Oh, saya terpaku membaca kata-kata ini dalam buku "Isteri dan Puteri Rasulullah saw" hasil tulisan Muhammad Mahdi al-Istambuli dan Musthafa Abu Nashr al-Syilby. Sungguh, apabila saya memikirkan bagaimana orang yang tidak mengamalkan fahaman Islam dapat melihat natijah di sebalik Islam membenarkan poligami, saya rasa malu, terhina.

Saya memang belum berkahwin, tetapi jika ditanya secara jujur mengenai poligami, sebetulnya saya akan menjawab saya tidak rela untuk dimadukan. Tetapi, setelah membaca buku ini, saya terasa bahawa pendirian saya sedikit sebanyak berubah, tetapi tidak bermakna apabila telah sampai masanya, saya rela.

Hanya mampu menarik nafas panjang, tidak tahu mahu memberi komen. Sekadar terpaku apabila terbaca petikan kata-kata di atas.


~berdoa dan terus mengharapkan redha Illahi...~

5 comments:

Hazwan said...

menarik kata2 tu...:P

Nur Izzati said...

hurm..no komen~ :P

Amin Baek said...

haaa..poligami2...hahah

Amin Baek said...

owh ye..ada penah borak2 ngan memb skola aku lu..pomp..dia cte pasl ada cte kt tv,pasl poligami ni a..aku ckp a..waa..besnye laki tu..haha...then jwpn yg streotype,ish ko ni..xbaek tau..sengsara pomp tu..

mungkin tbelenggu dgn persepsi masyrakt..dan perang pmikiran,apabila bermadu,maka khidupan jadi truk..keadaan sbgini berlaku kerana ksilapan lelaki tsebut,,bukn salah poligami..

ada je yg mampu berpoligami,dan tetap aman..hehe

Nur Izzati said...

itula masalahnye, kalau mampu~

mampu x semestinye in terms of finance...byk lg~ huhu~