Saturday, March 6, 2010

Puteriku Sayang~

Entah kenapa, hati saya sangat terusik setelah membaca entry salah seorang rakan sejurusan berkenaan dengan isu anak dara. Saya akui, daripada berita-berita yang saya baca, dari kisah-kisah yang saya dengar, tidak kurang juga dari pengakuan-pengakuan yang mana saya sendiri yang mendengar serta melihat, memang tidak dapat dinafikan lagi, perkara ini memang sudah sampai ke satu tahap yang boleh saya katakan sebagai kritikal.


Credit to iluvislam.com

Saya tidak mampu menulis panjang berkenaan isu ini. Isu ini hakikatnya sudah lama menjadi duri dalam sekam, yang membunuh masyarakat kita sejak dari dulu lagi. Hendak dikatakan kurang didikan, saya percaya bukan sedikit jumlah ibu bapa yang berusaha sebaik mungkin menyediakan pendidikan terbaik buat anak-anak mereka. Hendak dikatakan salah sistem pendidikan negara, sepanjang tempoh persekolahan baik peringkat rendah mahupun menengah, saya yakin, pendidikan agama dan moral adalah antara aspek yang diberikan penekanan yang bukan sedikit. Hendak dikatakan silap ibu bapa, terdapat juga di kalangan anak-anak gadis yang sudah ditebuk tupai ini datang dari keluarga yang bukan calang-calang ilmu agama mereka. Benar, iman itu tak dapat diwarisi. Lantas, semua ini salah siapa?

Mungkin sebaiknya kita usah mencari ini salah siapa. Tetapi yang penting, solusi kepada masalah yang kian membawa masyarakat jauh dari landasan agama yang sebenar ini wajar dicari. Tetapi, bagaimana? Teringat kartun kegemaran saya, Wonderpet. What's gonna work? Teamwork~!

Ya, kerjasama. Tetapi bagaimana? Itulah yang harus difikirkan dan dilakukan segera. Muda-mudi pada hari ini adalah wajah negara di hari kemudian. Dan andai silap dilentur dan dibentuk, maka hancur jugalah negara kita di kemudian hari.

Puteriku Sayang
by Mestica

Lembut mu tak bererti kau mudah dijual beli
Kau mampu menyaingi lelaki dalam berbakti
Lembut bukan hiasan bukan jua kebanggaan
Tapi kau sayap kiri pada suami yang sejati

Disebalik bersih wajah mu disebalik tabir dirimu
Ada rahsia agung tersembunyi dalam diri
Itulah sekeping hati yang takut pada Ilahi
Berpegang pada janji yang mengabdikan diri

Malu mu makhota yang tidak perlukan singgahsana
Tapi ia berkuasa menjaga diri dan nama
Tiada siapa yang akan boleh merampasnya
Melainkan kau sendiri yang pergi menyerah diri

Ketegasan mu umpama benteng negara dan agama
Dari dirobohkan dan jua dari dibinasakannya
Wahai puteriku sayang kau bunga terpelihara
Mahligai syurga itulah tempatnya


Credit to iluvislam.com


~berdoa dan terus mengharapkan redha Illahi...~

No comments: