Monday, January 10, 2011

Sharing: Akan Aku Perkenankan~

"Saya rasa, sudah sampai masanya I bring him to meet my family," ujar seorang sahabat pada suatu hari.

"If you think he's the one for you, just proceed," saya membalas. Sebetulnya bagi saya, andai hati sudah yakin bahawa keputusan yang diambil adalah yang terbaik, maka tidak perlu dilengah akan keputusan itu. 

"You know, sometimes I do feel awkward to perform the istikharah prayer," ujarnya dalam nada yang agak perlahan. Dari gayanya bercerita, saya dapat merasakan bahawa ada sesuatu yang sedang membebankan mengganggu benak mindanya.

"Are you afraid that..."

"Yes, I'm afraid if the results turn out to be not him," dia lantas menyambung.

"Hurm, do you know that this istikharah give me strength to let you do "that thing" last time?" saya menyoalnya kembali. 

"Really?" dia kembali membalas dengan soalan.

"Yup. Allah kan pernah berkata dalam Al-Quran, berdoalah kepadaKu, nescaya Aku perkenankan," saya membalas.

"Betul... Based on my experienced, if I always pray to get something in my daily prayers, I will get it in four to five years later," dia membalas lagi. Kali ini dengan penuh semangat.

Dan saya pula, dengan nada yang lagi bersemangat membalas,

"Yes, you're so true!!! So right, my dear!! Lets us pray," 

Dan jari jemari saya lantas menghantar SMS kepada sahabat untuk bertanya tentang dalil naqli berkaitan dengan keyakinan bahawa doa akan dimakbulkan ini memandangkan saya sendiri hanya mengingati bait nas tersebut tetapi kurang pasti akan keseluruhan ayatnya. Dan alhamdulillah, dalam sekelip mata saya mendapat jawapannya.

"Dan Tuhanmu berfirman: Berdoalah kepada-Ku, niscaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahanam dalam keadaan hina dina."
[40:60]
 
Duhai sahabatku, marilah berdoa. Dia yang memberikan kita peluang untuk meminta, pastinya Dia juga punyai rahsiaNya yang tersendiri tentang bila, di mana dan bagaimana doa itu akan dimakbulkan. Whatever it is, just pray for the best. 


~berdoa dan terus mengharapkan redha Illahi...~